RUJUKAN / PANDUAN IBUBAPA
Banyak cara dan kaedah yang boleh ibubapa memainkan peranan dalam memastikan pendidikan anak-anak mencapai tahap kejayaan yang memuaskan. Tindakan , perhatian, perbincangan , sokongan dan dorongan adalah faktor penggerak untuk anak-anak lebih berjaya dalam pelajaran mereka . Peranan ibubapa amatlah besar dan ibubapa " guru kedua " bagi seseorang murid .
Seorang kanak-kanak terutamanya peringkat rendah ini , tahap kebolehan mereka sentiasa berubah-ubah . Persaingan adalah sengit . Tanpa bantuan dan sokongan ibubapa di rumah , minat, kebolehan dan daya usaha seseorang kanak-kanak boleh menurun . Di sini peranan ibubapa amat penting sebagai pembimbing anak-anak menghadapi era pendidikan global yang masih panjang , berliku dan penuh cabaran ini.
Dibawah ini , diperturunkan beberapa langkah dan cara yang boleh dimainkan oleh seseorang ibubapa . Mungkin cara ini boleh membantu ibubapa sekalian menangani masalah pelajaran anak dan meningkatkatkan lagi keupayaan mereka di masa depan .
Antara kaedah dan cara tersebut ialah : -
1. | Sentiasa menyemak buku latihan dan buku kerja anak-anak setiap hari . |
2. | Sentiasa bertanya mengenai pengajaran pembelajaran guru-guru di sekolah . Apakah mereka tertarik atau sebaliknya . |
3. | Sentiasa bertanya mengenai masalah kekuatan dan kelemahan anak dalam mata pelajaran. Menyelidik dan mengenal pasti |
kekuatan dan kelemahan anak-anak dalam sesuatu mata pelajaran . Terima dengan positif alasan mereka . | |
4. | Segera membuat tindakan susulan kepada pihak guru samada melalui perbincangan , e-mail dan surat menyurat . Terima dengan |
positif jawapan , cadangan dan komentar dari guru tersebut . | |
5. | Merangka jadual waktu pembelajaran anak-anak tanpa mengabaikan aspek-aspek lain . Pastikan anak-anak mengikut jadual |
tersebut . Terangkan kepada anak-anak mengapa jadual waktu itu dibuat . | |
6. | Menanyakan anak-anak penglibatan mereka dalam aktiviti ko-kurikulum , jadual / masa aktiviti dan kegiatan . |
7. | Sokong dan galakkan mereka membaca banyak bahan bacaan lain seperti akhbar, majalah dan komik. ini menyuburkan minda |
pengetahuan am dan tatabahasa mereka . | |
8. | Galakkan mereka mengulangkaji pelajaran secara berkumpulan seperti dengan rakan-rakan dan adik beradik . |
9. | Pantau dan tahu kawan-kawan mereka . Faktor kawan juga adalah penyumbang kemajuan dan kemunduran anak-anak . |
10. | Insentif dan hadiah perlu digalakkan dan disebut jika mereka berjaya dalam sesuatu ujian / peperiksaan . Ini akan menyuburkan lagi |
minat mereka . | |
11. | Bagi anak-anak di tahap satu , pastikan mereka mampu menguasai kemahiran 3M ( menulis , membaca dan mengira ). Kemahiran |
ini SANGAT PENTING untuk mereka di tahap dua . Kemahiran lain seperti penguasaan tulisan jawi , membaca Al-Quran dan amalan | |
fardhu ain lain juga amat penting dalam menghadapi kehidupan mereka sebagai seorang pelajar muslim . | |
12. | Sentiasa menghadirkan diri sebarang aktiviti anjuran sekolah atau PIBG . Cara ini amat berkesan untuk ibubapa berhubung terus |
dengan pihak sekolah melalui soal jawab dan perbincangan yang lebih mendalam . |
Namun begitu , terdapat batasan dan had yang perlu disedari oleh ibubapa dalam menangani masalah pelajaran anak-anak ini . Sebarang tindakan dan cara yang dilakukan biarlah berhemah , berdisiplin dan bertatasusila . Adalah TIDAK WAJAR samasekali menangani isu anak-anak mengikut nafsu , dendam dan perasaan .
Antara kaedah dan cara negatif yang TIDAK WAJAR dilakukan ialah :
1. | Menggunakan kekerasan fizikal seperti memukul , merotan dan mendera anak yang gagal . Ini akan menambahkan lagi |
ketakutan dan membuatkan mereka fobia untuk belajar . | |
2. | Menggunakan ancaman lisan seperti memaki , menyumpah dan mengugut mereka . Ini akan membunuh semangat mereka untuk |
membaiki kelemahan yang sedia ada . | |
3. | Menyerah bulat-bulat mendidik anak-anak kepada guru di sekolah. Pemikiran ini tidak boleh diterima pakai kerana seseorang |
guru itu mempunyai 30 - 40 orang murid lain untuk diberi perhatian . Masalah masa juga membataskan perhatian guru . | |
4. | Menyerang dan menyalahkan guru-guru semata-mata jika anak tersebut gagal . Sikap tidak profesional ini akan melunturkan |
semangat guru dan menimbulkan persepsi yang negatif ibubapa dan anak tersebut di mata guru . Ia juga akan menjatuhkan | |
imej dan maruah seseorang guru di kaca mata sekolah dan masyarakat . | |
5. | Membandingkan seseorang guru dengan guru yang lain . Sebenarnya , setiap guru mempunyai kaedah dan teknik pengajaran |
mereka tersendiri berdasarkan opsyen mereka . | |
6. | Tidak pernah menghadiri hari terbuka , perjumpaan dan taklimat anjuran sekolah atau PIBG. Aktiviti anjuran pihak sekolah dan |
PIBG ini adalah sangat penting untuk ibubapa mengetahui cara pengajaran yang spesifik dan kaedah yang terkini di samping | |
mengetahui perkembangan terkini anak-anak mereka . |
Sesungguhnya apa yang dinyatakan di atas adalah satu bentuk cadangan yang harus diterima pakai dan direnung sedalamnya oleh seseorang ibubapa . Sikap prihatin , kasih sayang , belaian dan psikologi juga adalah faktor tambahan untuk anak-anak lebih cerdas , cergas dan matang dalam kehidupan mereka.
Akhirkata , peranan guru dan ibubapa dalam soal pendidikan anak-anak sehaluan arahnya dan senada pentingnya . Keduanya saling sokong menyokong dan bertaut kukuh . Bagaimana rupa bentuk masa depan , di sinilah umbinya yang sedang di semai. Benarlah sabda Rasulullah SAW " Anak-anak itu umpama lain putih , maka ibubapanya lah yang bertanggung jawab menjadikannya ia Majusi atau Nasrani " .
Sekian , Wallahu Aklam
No comments:
Post a Comment