Thursday, July 30, 2009

RUJUKAN / PANDUAN IBUBAPA

RUJUKAN / PANDUAN IBUBAPA

Banyak cara dan kaedah yang boleh ibubapa memainkan peranan dalam memastikan pendidikan anak-anak mencapai tahap kejayaan yang memuaskan. Tindakan , perhatian, perbincangan , sokongan dan dorongan adalah faktor penggerak untuk anak-anak lebih berjaya dalam pelajaran mereka . Peranan ibubapa amatlah besar dan ibubapa " guru kedua " bagi seseorang murid .

Seorang kanak-kanak terutamanya peringkat rendah ini , tahap kebolehan mereka sentiasa berubah-ubah . Persaingan adalah sengit . Tanpa bantuan dan sokongan ibubapa di rumah , minat, kebolehan dan daya usaha seseorang kanak-kanak boleh menurun . Di sini peranan ibubapa amat penting sebagai pembimbing anak-anak menghadapi era pendidikan global yang masih panjang , berliku dan penuh cabaran ini.

Dibawah ini , diperturunkan beberapa langkah dan cara yang boleh dimainkan oleh seseorang ibubapa . Mungkin cara ini boleh membantu ibubapa sekalian menangani masalah pelajaran anak dan meningkatkatkan lagi keupayaan mereka di masa depan .

Antara kaedah dan cara tersebut ialah : -

1. Sentiasa menyemak buku latihan dan buku kerja anak-anak setiap hari .
2. Sentiasa bertanya mengenai pengajaran pembelajaran guru-guru di sekolah . Apakah mereka tertarik atau sebaliknya .
3. Sentiasa bertanya mengenai masalah kekuatan dan kelemahan anak dalam mata pelajaran. Menyelidik dan mengenal pasti
kekuatan dan kelemahan anak-anak dalam sesuatu mata pelajaran . Terima dengan positif alasan mereka .
4. Segera membuat tindakan susulan kepada pihak guru samada melalui perbincangan , e-mail dan surat menyurat . Terima dengan
positif jawapan , cadangan dan komentar dari guru tersebut .
5. Merangka jadual waktu pembelajaran anak-anak tanpa mengabaikan aspek-aspek lain . Pastikan anak-anak mengikut jadual
tersebut . Terangkan kepada anak-anak mengapa jadual waktu itu dibuat .
6. Menanyakan anak-anak penglibatan mereka dalam aktiviti ko-kurikulum , jadual / masa aktiviti dan kegiatan .
7. Sokong dan galakkan mereka membaca banyak bahan bacaan lain seperti akhbar, majalah dan komik. ini menyuburkan minda
pengetahuan am dan tatabahasa mereka .
8. Galakkan mereka mengulangkaji pelajaran secara berkumpulan seperti dengan rakan-rakan dan adik beradik .
9. Pantau dan tahu kawan-kawan mereka . Faktor kawan juga adalah penyumbang kemajuan dan kemunduran anak-anak .
10. Insentif dan hadiah perlu digalakkan dan disebut jika mereka berjaya dalam sesuatu ujian / peperiksaan . Ini akan menyuburkan lagi
minat mereka .
11. Bagi anak-anak di tahap satu , pastikan mereka mampu menguasai kemahiran 3M ( menulis , membaca dan mengira ). Kemahiran
ini SANGAT PENTING untuk mereka di tahap dua . Kemahiran lain seperti penguasaan tulisan jawi , membaca Al-Quran dan amalan
fardhu ain lain juga amat penting dalam menghadapi kehidupan mereka sebagai seorang pelajar muslim .

12.

Sentiasa menghadirkan diri sebarang aktiviti anjuran sekolah atau PIBG . Cara ini amat berkesan untuk ibubapa berhubung terus
dengan pihak sekolah melalui soal jawab dan perbincangan yang lebih mendalam .

Namun begitu , terdapat batasan dan had yang perlu disedari oleh ibubapa dalam menangani masalah pelajaran anak-anak ini . Sebarang tindakan dan cara yang dilakukan biarlah berhemah , berdisiplin dan bertatasusila . Adalah TIDAK WAJAR samasekali menangani isu anak-anak mengikut nafsu , dendam dan perasaan .

Antara kaedah dan cara negatif yang TIDAK WAJAR dilakukan ialah :

1. Menggunakan kekerasan fizikal seperti memukul , merotan dan mendera anak yang gagal . Ini akan menambahkan lagi
ketakutan dan membuatkan mereka fobia untuk belajar .
2. Menggunakan ancaman lisan seperti memaki , menyumpah dan mengugut mereka . Ini akan membunuh semangat mereka untuk
membaiki kelemahan yang sedia ada .
3. Menyerah bulat-bulat mendidik anak-anak kepada guru di sekolah. Pemikiran ini tidak boleh diterima pakai kerana seseorang
guru itu mempunyai 30 - 40 orang murid lain untuk diberi perhatian . Masalah masa juga membataskan perhatian guru .
4. Menyerang dan menyalahkan guru-guru semata-mata jika anak tersebut gagal . Sikap tidak profesional ini akan melunturkan
semangat guru dan menimbulkan persepsi yang negatif ibubapa dan anak tersebut di mata guru . Ia juga akan menjatuhkan
imej dan maruah seseorang guru di kaca mata sekolah dan masyarakat .
5. Membandingkan seseorang guru dengan guru yang lain . Sebenarnya , setiap guru mempunyai kaedah dan teknik pengajaran
mereka tersendiri berdasarkan opsyen mereka .
6. Tidak pernah menghadiri hari terbuka , perjumpaan dan taklimat anjuran sekolah atau PIBG. Aktiviti anjuran pihak sekolah dan
PIBG ini adalah sangat penting untuk ibubapa mengetahui cara pengajaran yang spesifik dan kaedah yang terkini di samping
mengetahui perkembangan terkini anak-anak mereka .

Sesungguhnya apa yang dinyatakan di atas adalah satu bentuk cadangan yang harus diterima pakai dan direnung sedalamnya oleh seseorang ibubapa . Sikap prihatin , kasih sayang , belaian dan psikologi juga adalah faktor tambahan untuk anak-anak lebih cerdas , cergas dan matang dalam kehidupan mereka.

Akhirkata , peranan guru dan ibubapa dalam soal pendidikan anak-anak sehaluan arahnya dan senada pentingnya . Keduanya saling sokong menyokong dan bertaut kukuh . Bagaimana rupa bentuk masa depan , di sinilah umbinya yang sedang di semai. Benarlah sabda Rasulullah SAW " Anak-anak itu umpama lain putih , maka ibubapanya lah yang bertanggung jawab menjadikannya ia Majusi atau Nasrani " .

Sekian , Wallahu Aklam

No comments:

Post a Comment